آیا می دانید نان ها بر تنظیم قند خون چه تأثیری دارند؟ نان های تهیه شده از غلات کامل، مقدار زیادی فیبر دارند. فیبرها، کربوهیدرات هایی هستند که بدن ما نمی تواند آن ها را هضم کند و با شکسته شدنشان به مولکول های قند و گلوکز، قند خون را بالا می برند. فیبر دارای مواد مغذی زیادی است که به کنترل قند خون کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد فیبر محلول می تواند سرعت هضم را کند و پیک قند خون پس از غذا را کاهش دهد.  به همین دلیل فیبرها موجب کاهش شاخص گلیسمی (یا شاخص گلوکز، نشانگر مقدار قند آزاد شده در بدن پس از مصرف کربوهیدرات‌ها در واحد زمان) مواد غذایی می شوند. نان هایی که فیبر بالایی دارند، برای کنترل قند خون از طریق رژیم غذایی مؤثرند؛ اما اگر فردی مبتلا به اضافه وزن یا قند خون باشد، مصرف بیش از حد نان سبوس دار یا تهیه شده از غلات کامل که با افزودن فیبر، غنی شده و دارای مقدار زیادی کربوهیدارت است، برای او سودی ندارد و باید در خوردن این نوع نان اندازه را رعایت کند (به اندازه و قطر کف دست برای هر وعده ی غذایی). با این توضیحات، سنگک و بربری از جمله نان هایی هستند که سبوس بیشتری دارند، پس نان های سالم تری هستند.

افراد دیابتی می توانند از نان های کم کربوهیدارت یا چند غله یا نان تهیه شده از غلات کامل استفاده کنند و با ورزش، مصرف دارو و غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین، قند خون خود را کنترل کنند و از زندگی سالم لذت ببرند.

دیدگاه خود را بنویسید

اگر شما هیچ حساب کاربری ندارید ثبت نام کنید، برای ارسال دیدگاه نیاز است که ثبت نام و یا وارد شوید.