ممکن است یک نوع غذا، قند خون را سریع تر بالا و پایین ببرد که در این صورت مقدار زیادی انسولین در بدن آزاد می شود. این خوراکی که شاخص گلوکز بالایی دارد، در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت و یا حتی افراد عادی مضر است. زیرا بدنشان دچار مشکل می شود؛ از طرفی سریع‌تر از حالت عادی، گرسنه و مجبور به غذا خوردن و از سوی دیگر به دلیل سطح بالای انسولین در خون دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.

میزان کربوهیدرات در مواد غذایی با مقدار انسولین آزاد شده در بدن رابطه مستقیم دارد. انسولین وظیفه ذخیره سازی سوخت در سلول های چربی را به عهده دارد. هر چه انسولین در بدن کمتر آزاد شود، چربی های ذخیره شده در سلول ها برای سوخت و ساز بدن بیشتر مصرف می شوند، در نتیجه اندامی متناسب و بدنی سالم تر خواهیم داشت. بیشتر بیماری قلبی عروقی به دلیل اضافه وزن و رژیم غذایی ناسالم است.  نان های سفید کربوهیدرات بالا و فیبر پایین دارند. پس بهتر است از نان های تهیه شده از آرد سبوس دار استفاده کنیم، هر چند نان های سالم و مغذی تهیه شده با غلات کامل حاوی کربوهیدرات هستند.

متخصصان توصیه می‌کنند برای سلامتی بیشتر، تا می توانیم از کربوهیدرات هایی با شاخص گلوکز کمتر از ۵۰ استفاده کنیم و مصرف کربوهیدرات هایی با شاخص گلوکز بالای ۵۰ از رژیم غذایی روزانه حذف شوند.

اما نان های کم کربوهیدرات چه نان هایی هستند؟ نان هایی که از مواد دارای فیبر زیاد، پروتئین زیاد و چربی های مفید مثل تخم کتان، سبوس گندم و جو تهیه می شوند.

نان تهیه شده از غلات کامل، نان چند دانه و نان بدون غله از جمله نان های کم کربوهیدرات هستند.

از بین این نان ها، مناسب ترین نان برای افراد دیابتی نان بدون غله یا بدون آرد است که از موادی مانند آرد بادام، آرد نارگیل و یا پودر بذر کتان تولید می شوند. برای اطمینان بیشتر توصیه می شود قبل از خرید این نوع نان ها، حتما برچسب غذاییشان را مطالعه کنید، زیرا ممکن است موادی به آن ها افزوده شده باشد که کالری آن ها را بالا ببرد.

دیدگاه خود را بنویسید

اگر شما هیچ حساب کاربری ندارید ثبت نام کنید، برای ارسال دیدگاه نیاز است که ثبت نام و یا وارد شوید.